Stram tidsfrist krevde en Husqvarna-robot

18.11.2015

Bore- og rivingsselskapet Göteborgs Rivteam i Sverige trengte å skifte til andregir da de skulle rive gulvet i et stort industribygg. For å få best mulig resultat, henvendte de seg til Husqvarna. "Rivingsroboten DXR 300 hjalp oss virkelig til å holde tidsfristen vår", sier Jimmy Johansson i Göteborgs Rivteam.

<br>

Et stort betonggulv på 13 000 kvadratmeter skulle rives i et stort industribygg i Arendal på Göteborg-øya Hisingen. Entreprenøren Göteborgs Rivteam ble gitt en svært kort frist – gulvet måtte fjernes på åtte uker.

"Vi hadde allerede satt en rivingsrobot på jobben, men forsto snart at vi trengte en ekstra enhet for å kunne møte fristen vår", sier Jimmy Johansson, som arbeider som formann hos Göteborgs Rivteam.

De henvendte seg til Husqvarna, som ga dem en DXR 300-rivingsrobot utstyrt med Atlas Copcos hydrauliske hugger av typen SB 302, en kraftfull kombinasjon med slagkraften som trengs for å arbeide gjennom den harde, 15-25 centimeter tykke glassfiber-armerte betongen. DXR 300 var mindre enn de andre robotene, men ideell til bruk i nærheten av vegger og søyler.

"Den passet meget godt til våre behov. En større maskin kunne riktignok ha arbeidet hurtigere, men de er også større og mer tungvinte å jobbe med. DXR 300 yter utmerket effekt i forhold til sin størrelse, og den er så enkel å håndtere”, sier Jimmy Johansson og fortsetter: "Husqvarna Construction yter god service, og vi følte oss trygge ved å bruke deres maskiner, siden vi vet at hvis noe går galt er hjelpen alltid bare en telefonsamtale unna".

Gir stor nytteverdi

Micke Dahl, global produktspesialist hos Husqvarna Construction Products, sier at kunder ofte roser DXR 300 for dens allsidighet.

"Den kan brukes til nesten alle former for riving, noe som ikke er tilfellet med større roboter, som egner seg mest til spesielle prosjekter. Når et selskap kjøper en DXR 300, bruker de den kontinuerlig på sted etter sted, noe som betyr at du får mye for pengene du har investert. Det utmerkede forholdet mellom effekt og vekt hos DXR 300 gjør også maskinen enkel å bruke på mange forskjellige steder på en rivingsplass."

"En større rivingsrobot kan som oftest bare brukes i første etasje, mens DXR 300 enkelt kan løftes for å brukes på høyere plan i en bygning", sier Micke Dahl.

Klarte tidsfristen

På arbeidsstedet i Arendal viste Husqvarna-maskinen seg også å være den mest pålitelige.

"Ja, den andre maskinen brøt sammen og måtte taues bort under den siste delen av jobben, så vi måtte jobbe doble skift med bare DXR 300 på slutten. Det var ganske intenst", sier Jimmy Johansson.

Han sier at DXR 300 var i bruk i ca. 550 timer totalt med arbeidet på gulvene i Arendal, og siden de kjøpte maskinen etter å ha jobbet i et par uker, tilsvarer dette en arbeidsuke på 90 timer.

Det er ekstremt høyt, og maskinen fungerte prikkfritt hele veien. Men klarte Göteborgs Rivteam å overholde fristen på åtte uker?

"Jeg var faktisk bekymret en stund, for tidsplanen var svært stram for en rivingsjobb av en så enorm størrelsesorden. Men vi er stolte over alltid å levere på tid, så ved å arbeide sammenhengende i 22 timer den siste dagen, klarte vi tidsfristen fint", sier Jimmy Johansson med et smil.
Husqvarna’s DXR 300 can be used in a wide range of demolition projects.

Husqvarnas DXR 300 kan brukes til et bredt spekter av rivingsprosjekter.

Kristian Forsdahl
Markedssjef Norge