Husqvarna PG 820 RC gir en Formel 1-bane i Tyskland en ansiktsløftning

22.08.2016

I slutten av juli ble det fullført et noe uvanlig oppdrag innen overflatebehandling. 5 000 kvadratmeter av et tykt lag med lakk ble fjernet fra Formel 1-banen Hockenheimring i Tyskland. Vedlikeholdsteamet ved Hockenheimring hadde en utfordrende oppgave foran seg. De trengte å fjerne gamle reklameplasser fra bakken på Formel 1-banen Hockenheimring i Baden-Württemburg, Tyskland.

Den vanskeligste delen var å fjerne det tykke laget med lakk som hadde samlet seg opp i årtier, uten å skade asfalten. Og alt dette på et område på 5 000 kvadratmeter. Teamet på Hockenheimring hadde lett etter en rask og effektiv løsning i lang tid, da de endelig fant, og besluttet å investere i gulvsliperen PG 820 RC.

Teamet hadde en veldig klar frist. De måtte være ferdige med arbeidet i slutten av juli, tidsnok til det store årlige Formel 1-løpet “Der große Preis von Deutschland".

Opplæring og støtte

Den tyske Husqvarna-spesialisten på overflatebehandling, Karl-Heinz Butz, ga teamet på Hockenheimring opplæring i bruk av maskinen. Han ga også generell assistanse til hele prosjektet. "Teamet var veldig ivrig etter å lære, og fjernkontroll var virkelig en stor fordel når et så stort område skulle behandles", sier Karl-Heinz.

Han fortsetter: "Det var et begrenset tidsvindu hvor vi hadde tilgang til å arbeide på asfaltdekket. Faktisk kunne vi bare bruke maskiner på banen mellom kl. 18 og 21. Derfor måtte maskinen være svært effektiv og rask. PG 820 RC er begge deler."

Ferdig i tide

Jobben ble fullført i tide, og kunden var svært fornøyd med resultatet. De vil fortsette å bruke sin PG 820 RC på de samme områdene igjen og igjen for å fjerne og skifte ut forskjellige reklamer som er malt på bakken. De vil også bruke maskinen til preparering av banene. På den måten kan de justere banen slik at den passer til forskjellige behov, og skape egnede forhold til for eksempel dragsterløp, i tillegg til Formel 1.
Karl-Heinz Butz giving instructions to the Hockehnheimring team.

Karl-Heinz Butz gir instruksjoner til teamet ved Hockehnheimring.

Thick lacquer layers needed to be removed around the circuit.
Det måtte fjernes tykke lag med lakk rundt banen.

Kristian Forsdahl
Markedssjef Norge