Salesman image

Hvordan skjære opp et fly

17.06.2015

Da det nederlandske selskapet AELS trengte å dele en utrangert Boeing 737-300 i fem deler uten løst avfall, henvendte de seg til Husqvarnas Special Applications Team. En spesialtilpasset løsning med diamantwiresaging ga et resultat som forbløffet kunden.

Fare for løst avfall

Demontering eller opphugging av fly kan være en grisejobb. Den vanligste metoden er å bruke kappsager eller hydrauliske sakser, som er to kostnadseffektive løsninger med en stor ulempe – risikoen for at avfall fyker omkring. Patrick Meeremans, «Global Special Applications Manager» hos Husqvarna, forklarer hvorfor dette noen ganger kan være farlig:

"Mange ubrukelige fly står parkert i nærheten av rullebanene. I slike tilfeller er det en reell fare for at små biter av avfall kan komme inn i en motor under takeoff eller landing."

Rene og rette kutt

AELS (Aircraft End of Life Solutions), et nederlandsk selskap som opererer over hele verden og som spesialiserer seg på demontering og opphugging av luftfartøy, kontaktet Husqvarnas Special Applications Team med en veldig spesifikk forespørsel – kunne de dele et fly i fem deler ved hjelp av en wiresag, slik at man kunne få renest mulige kutt og unngå avfall?

"Halen skulle settes på et annet fly, og den midtre delen, skroget, skulle gjenbrukes til opplæringsformål. Det var spesielt viktig at kuttene var svært rene", sier Patrick Meeremans.

Ved å bruke en løsning med diamantwire fikk man ikke bare glattere kutt, det ble også enklere å skjære rett.

"Tenk deg at du har et stort rør av papir med en diameter på én meter. Så tar du en saks og prøver å klippe den til helt perfekt. Men det er ekstremt vanskelig å ende opp på samme sted som du startet", sier Patrick Meeremans.

Oppdeling av flyskroget på mindre enn 20 minutter

Boeing 737-300-flyet sto på flybasen Aviolanda Woensdrecht i den sørlige delen av Nederland. Patrick Meeremans og hans kollega Antoine Henneaux tok med seg en Husqvarna CS 2512 vaiersag, utstyrt med en Cobra C 1000 diamantvaier og den hydrauliske kraftkilden PP 455 E, for å utføre jobben.

«Med dette oppsettet trenger du bare to personer for å få jobben gjort», sier Patrick Meeremans.

Foruten klargjøring og et par stopp for å gjøre justeringer, tok hvert kutt i flyskroget mindre enn 20 minutter. AELS prosjektleder Patrik Huiberts var svært imponert over resultatet.

"Vi hadde sett noen demoer fra andre som hevdet de kunne gjøre dette, men de lyktes aldri. Vi ble overrasket over den enkle måten å skjære på med Husqvarnas wire, og det rene kuttet gjennom alle slags materialer og konstruksjoner. Vi var veldig fornøyde", sier Patrik Huiberts.

Vellykket prosjekt

Etter det vellykkede pilotprosjektet sier Patrik Huiberts at AELS planlegger å bruke vaiersaging til enkelte av sine fremtidige oppgaver.

«Vaiersaging er flott når man skal fjerne ubrukelige fly som står parkert ved siden av rullebanene, og det kan også være en perfekt løsning for å fjerne fly fra ulykkesområder», sier han, og legger til at i tilfeller der spredte rester ikke vil være et problem, vil den raskeste løsningen for å hogge opp et fly være å bruke en gravemaskin med skjærehode, og en Husqvarna K 760 kappsag der man behøver mer presise kutt.

Det var Ikke bare representantene fra AELS som var imponert over Husqvarnas diamantwiresaging.

"Vi filmet noen videosekvenser med mobiltelefonene våre mens vi arbeidet, og satte sammen et klipp som AELS har lagt ut på Internett. De mottok raskt syv forespørsler på lignende oppkapping av fly. Så det var et meget fruktbart prosjekt for oss begge", sier Patrick Meeremans.

Fakta – Saging med diamantwire

• Husqvarnas diamantwire brukes på store rivingsjobber, for eksempel tørrkapping av stål, avvikling av atomanlegg og ekstremt nøyaktig saging på oljerigger.
  • C 1000-wire brukes for det meste til kutting av middels til hard armert betong.
The Boeing airplane on Aviolanda Woensdrecht air base in the Netherlands.

Boeing-flyet på flybasen Aviolanda Woensdrecht i Nederland.

Clean cuts and minimum debris.
Rene kutt og minimalt med avfall.

Cutting off one of the wings.
Én av vingene skjæres av.

Kristian Forsdahl
Markedssjef Norge