Dele en olympisk arena i tusen biter

01.08.2016

Da den norske entreprenøren Øst-Riv AS fikk i oppdrag å fjerne 10 000 kvadratmeter betonggulv i "Vikingskipet" på Hamar, henvendte de seg til Husqvarna Construction Products.

Fakta om prosjektet

Betonggulvet på arenaen måtte fjernes og erstattes på grunn av en lekkasje i kjølerørene.

• Totalt areal som skulle kappes opp: 10 000 kvadratmeter (delt i 3x3 meter blokker)
• Skjæredybde: 20 cm
• Total skjærelengde: 8 km
• Arenaen har et avansert ventilasjonssystem og er beregnet for å kunne vise motorshow. Derfor var det trygt for operatørene å bruke gulvsagene innendørs.

Husqvarna – det naturlige valget

Husqvarna Construction Products i Norge og entreprenøren Øst-Riv har samarbeidet i lang tid, og Husqvarna var derfor et veldig naturlig valg for Øst-Riv da de skulle fullføre dette prosjektet. Det ble brukt fire gulvsager fra Husqvarna (to FS 7000 D, en FS 8400 og en FS 6600), utstyrt med våre F 1410 og F 1440 diamantblader.

"Høy produktivitet var avgjørende for dette prosjektet. Vi hadde bare tre uker til å fullføre denne enorme oppgaven. Vi klarte det på to!", sier Terje Østdal, prosjektleder i Øst-Riv AS.

"Betonggulvet var kraftig armert, og Øst-Riv måtte derfor bruke et par skiver mer enn forventet, men både vi og Øst-Riv er svært fornøyd med hastigheten og levetiden på skivene", sier Frode Findahl, selger hos Husqvarna Construction Products i Norge.
When Norwegian contractor Øst-Riv AS were tasked with removing the 10,000 square metre concrete floor in the Olympic arena
Da den norske entreprenøren Øst-Riv AS fikk oppdraget med å fjerne 10 000 kvadratmeter betonggulv i "Vikingskipet" på Hamar, henvendte de seg til Husqvarna Construction Products.

Kristian Forsdahl
Markedssjef Norge