Ny, førende gulvsav - Husqvarna FS 7000 DL: Større skæredybe, øget produktion, reduceret udslip

16-01-2017

Lovgivning indenfor og miljøkrav til byggebranchen, herunder også opførelsen af nye veje, er i konstant udvikling. Da Husqvarna startede med at udvikle vejsave, var målet at reducere udslip og samtidig højne effektiviteten. En stor udfordring der bar fremragende resultater med sig.

Tekniske specifikationer Husqvarna FS 7000 DL

• Maks. skæredybde: 625 mm
  • Klingediametre: 900-1500 mm
  • Maks. effekt*: 55.4 kW
  • Effekt ved klingeaksle: 50 kW
  • Motor: Deutz Turbodiesel 2.9 L 4-cylinder
  • Miljøstandard: Tier 4 / Stage IIIB
  • Dimensioner: (L/W/H) 2370-2710/1050/1360 mm
  • Vægt: 1100-1350 kg
  • Tilgængelige modeller: 1-gears, 3-gears gearboks, alle modeller kan inkludere klingekobling, elektronisk sporingssystem på bagerste aksel(ETRK), 5. hjul, lysudstyr, vandpumpe sæt og vægtudstyr

* Ifølge motorproducentens specifikationer

Download pressemeddelelse

Gå til produktoversigt

Siden lanceringen i 2006 har Husqvarna FS 8400 D brystet sig af et godt ry blandt entreprenører og brugere, der har oplevet højere produktionsrater takket været maskinens robuste design og stabile drift. Blandt andet derfor er FS 8400 D seks år i træk blevet tildelt Roads & Bridges magazine’s ”Contractor’s Choice Gold Award”.

En udfordring for udviklerne

Vejsavens store success stillede store krav til det Husqvarna team, der stod overfor at udvikle efterfølgeren til FS 8400 D. De skulle ikke blot indfri brugernes forventning, men ligeledes nye EPA Tier 4/ Euro Stage 3B miljøregulativer skulle efterleves.

Første skridt for teamet var at undersøge, om motoren blot kunne erstattes af en nyere, renere motor, mens man bibeholdte det oprindelige grundplade, gearkasse, kølingssystem og brugerpanel. Af tekniske grunde blev det dog hurtigt slået fast, at dette ikke var en mulighed. Og siden lanceringen af FS 8400 D er der sket markante forbedringer i både motorteknologi og produktdesign.

Herefter kiggede teamet indad. Husqvarna havde for nyligt lanceret to mindre vejsave - FS 5000 D and FS 7000 D - drevet af moderne dieselmotorer med udslipskontrol. De to modeller blev dermed verdens første vejsave til at efterleve EPA Tier 4/Euro Stage 3B regulativerne. Den større af de to, FS 7000 D, havde en 2.9 litre, 55.4 kW Deutz turbodiesel motor, der, takket være en yderst effektiv gearkasse, leverede 50 kW til klingeakslen med et vedvarende omdrejningsmoment på 260 Nm. Det var uhyre tæt på FS 8400 Ds maksimale omdrejninger men ved en lavere RPM.

Eksemplarisk vægtfordeling

På nuværende tidspunkt besluttede teamet sig for at bygge en prototype baseret på FS 7000 D men på en ny, længere bundplade udstyret med en højfrekvent klingeaksel, der kunne drive klinger på op til 1500 mm. Det gjorde det muligt at optimere vægtfordelingen og dermed produktiviteten. Ved at maksimere trykket på klingen og omdrejningshjulene udnyttes omdrejningsmomentet til fulde, mens vægten på håndtagene minimeres. Dermed øges manøvredygtigheden, og brugeren bliver mindre belastet.

Tests afslører virkeligheden

Det så lovende ud på papiret, men hvordan ville det fungere i virkeligheden? Det kunne ingen sige. Derfor påbegyndte teamet tests af prototypen, hvilket tilmed inkluderede omfattende sammenligninger med FS 8400 D. Massevis af data blev indsamlet for at afsløre den egentlige realitet: Prototypen præsterede på samme niveau som FS 8400 D, både med 1500 mm og 1000 mm klinger.

Hurtig eksekvering fra prototype til produktion

Det stod nu klart for udviklingsteamet, at de havde indfriet deres mål: At lave en værdig efterkommer til Husqvarna FS 8400 D. Og med en prototype bygget på mange i forvejen godkendte komponenter, der allerede var i produktion, den nye vejsav kunne lanceres hurtigere end normalt. I efteråret 2016 præsenterede Husqvarna derfor det nyeste skud indenfor højeffektive vejsave, nemlig Husqvarna FS 7000 DL (L for Længere grundplade).

Fremtidens store vejsav

“Husqvarna FS 7000 DL er fremtidens store, dybdeskærende vejsav,” siger Erik Edvardsson, Global Product Manager Floor Saws, Husqvarna Construction Products. “Det moderne, serviceoptimeret design, ergonomiske funktioner og elektroniske supportsystem are yderst intuitive med brugerens effektivitet og komfort i fokus. Dertil kommer, at dieselmotoren leverer højere, vedvarende omdrejninger med langt mindre partikler og nitrogen oxider i udstødningsgasserne”.

“Alt dette giver et mere bekvemt, sundere arbejdsmiljø og højere produktivitet i selv de mest hårdføre forhold for ikke at nævne de langsigtede sundhedsindvirkninger,” forklarer Erik Edvardsson.

Hurtigere vejarbejde forude

“Effektiv infrastruktur er en global udfordring for fremtidig vækst af de stadig flere metropoler, vi er vidne til, samt for samfundet som en over ordnet enhed,” siger Chief Product Engineer, Erik Lundberg, chef for udviklingsteamet. “Det er afgørende, at vi er i stand til at renovere og bygge veje, broer, lufthavne og havne uden at belaste den almindelige trafik alt for meget. Netop her spiller produktive og pålidelige vejsave en vigtig rolle,” konkluderer Erik Lundberg.

For yderligere information, kontakt venligst:

Erik Edvardsson, Global Product Manager Floor Saws, Husqvarna Construction Products, email: erik.edvardsson@husqvarnagroup.com, tel: +46 725 177 134.