Sådan skærer man et fly op

17-06-2015

Da det hollandske selskab AELS havde brug for at skære et udtjent Boeing 737-300 i fem dele uden byggeaffald, henvendte de sig til Husqvarnas Special Applications team. Der blev anvendt en specialudviklet løsning til diamantwiresavning, og AELS var helt målløs over resultatet.

Fare for stykker af byggeaffald

Demontering eller adskillelse af fly kan blive meget rodet. Den mest almindelige metode er at bruge kapsave eller hydrauliske sakse, to omkostningseffektive løsninger med én stor ulempe: risikoen for, at stykker af byggeaffald flyver omkring. Patrick Meeremans, Global Special Applications Manager hos Husqvarna, forklarer, hvorfor det kan være farligt: "Mange ventende fly står nær start- og landingsbanerne. Når det er tilfældet, er der en reel fare for, at et stykke byggeaffald flyver ind i en motor under start eller landing".

Rene, lige snit

AELS (Aircraft End of Life Solutions), et hollandsk selskab, der opererer globalt med speciale i demontering og adskillelse af fly, kontaktede Husqvarnas Special Applications teamet med en meget specifik anmodning: kunne de dele et fly i fem dele ved hjælp af en wiresav for at få de renest mulige snit og undgå vildfarne stykker af byggeaffald?

"Halen skulle sættes på en anden flyvemaskine og den midterste del, skroget, skulle genbruges til uddannelsesformål. Det var afgørende, at vi kunne lave rene snit", siger Patrick Meeremans.

Ved at bruge en løsning med en diamantwire opnåede de ikke bare et mere rent snit. Det var også meget nemmere at skære lige.

"Forestil dig, at du har et stort rør af papir med en diameter på en meter, og at du så tager en saks og prøver at lave det perfekte snit. Det er ekstremt svært at ende det samme sted, som du startede", siger Patrick Meeremans.

Flyskroget splittet ad på mindre end 20 minutter

Boeing 737-300 flyet befandt sig på Aviolanda Woensdrecht flybasen i det sydlige Holland. Til opgaven havde Patrick Meeremans og hans kollega Antoine Henneaux medbragt en Husqvarna CS 2512 wiresav udstyret med en Cobra C 1000 diamantwire og den hydrauliske power pack PP 455 E.

"Med den opsætning behøver man kun to mand for at udføre opgaven", siger Patrick Meeremans.

Ud over opsætning og nogle få pauser til justering tog det mindre end 20 minutter for hver del, der blev skåret af flyets skrog. AELS Project Manager Patrik Huiberts var virkelig imponeret over resultatet.

"Vi havde set nogle demoer af andre, der hævdede, de kunne gøre dette, men det lykkedes aldrig for dem. Den nemme metode til skæring med Husqvarnas wire og det rene snit gennem alle typer materiale og struktur kom bag på os. Vi var meget tilfredse", siger Patrik Huiberts.

Vellykket projekt

Efter det vellykkede pilotprojekt siger Patrik Huiberts, at AELS påtænker at bruge wireskæring til nogle af deres opgaver fremover.

"Wireskæring er fremragende, når du fjerner spøgelsesfly parkeret ved siden af landingsbaner, og det kunne også være en perfekt løsning til at fjerne fly fra ulykkessteder", siger han og tilføjer, at i tilfælde, hvor spredte byggeaffaldsrester ikke er et problem, så er den hurtigste løsning til ophugning af flyvemaskiner at bruge en gravemaskine med et skærehoved og en Husqvarna K 760 kapsav til de mere præcise snit.

Det var ikke kun repræsentanterne fra AELS, der var imponeret over Husqvarnas diamantwireskæring.

"Under arbejdet optog vi nogle videosekvenser med vores mobiltelefoner og satte det sammen til en lille film, som AELS lagde online. De modtog hurtigt syv forespørgsler på at få fly skåret op på denne måde. Så det var et meget givende projekt for begge parter", siger Patrick Meeremans.

Fakta: Savning med diamantwirer

• Husqvarnas diamantwirer bruges til krævende nedrivningsopgaver som f.eks. tørskæring i stål, nedlukning af nukleare anlæg og meget nøjagtig savning på olierigge.
  • C 1000 wire bruges mest til skæring i mellemhårdt til hårdt armeret beton.
The Boeing airplane on Aviolanda Woensdrecht air base in the Netherlands.

Boeing-flyvemaskinen på Aviolanda Woensdrecht-flybase i Holland

Clean cuts and minimum debris.
Rene snit og mindst muligt byggeaffald.

Cutting off one of the wings.
En af vingerne skæres af.